Als voorbeeld voor de wet van de focus koos ik voor Grohe, een producent van badkamer en douchekranen. Het bedrijf werd opgericht in 1936 en positioneerde zich als een duurzaam en kwalitatief onderscheidend merk. Het is deze positionering dat het bedrijf zelfs op de dag van vandaag nog steeds meedraagt. Grohe staat voor kwaliteisvolle kranen, vervaardigd met Duitse degelijkheid en een duurzaam karakter maar met oog voor design en comfort. Dit is waar Grohe zich op focust en waar het zich onderscheidt van de concurrentie. Het is ook het beeld dat de consument heeft opgeslagen in het brein over dit merk. Deze focus zorgt voor een sterk imago en een top of mind positionering. Alhoewel de producten zich nog steeds in de duurdere prijsklasse bevinden, is de consument bereid om dit ervoor te betalen. Grohe creëert immers een meerwaarde voor elke badkamer en keuken en doet er bovendien nog het mooie design bovenop. Door gefocust te blijven op hun kerncompetenties en enkel te opteren voor lijnextensies behoudt het zijn positionering en blijft het merk, zelfs in een steeds innovatievere en concurrentiële markt, zijn concurrenten een stap voor. Mogelijk laat Grohe een aantal opportuniteten links liggen en de denkpiste voor ook aan merkextensie te doen zal ongetwijfeld al in het brein van de creatieve marketeer hebben gespeeld, maar Grohe blijft trouw aan zijn kernproduct.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten