dinsdag 14 september 2010

Colruyt als voorbeeld voor geïntegreerd marketingcommunicatie beleid

Promotie is voor de consument de meest zichtbare communicatietool in de marketingmix. Colruyt slaagt erin om alle instrumenten uit de marketingmix te combineren en op deze wijze een synergetisch effect te creeëren. Het lijkt wel of alle instrumenten in één lijn opgaan en zo voelt de consument het ook aan. Colruyt positioneert zich als kostenleider bij de eindgebruiker en via de beschikbare communicatietools wordt deze bedrijfsidentiteit optimaal door de consument ontvangen. Colruyt is dan ook een sterk merk met een gunstige positionering bij de doelgroep. Het uitgestraalde imago is optimaal geïmplementeerd en de consument vertrouwt bijna blindelings op de laagste prijs garantie. Met de nieuwe campagne wil Colruyt nog een stap verder en toont ze de consument hoe ze in werkelijkheid kostenbesparend werkt en hoe deze besparingen zich in het voordeel van de budget georiënteerde consument keren. Meer weten klik hier. Zo dient promotie ook om het “waarom is Colruyt zo goedkoop” aan te tonen. Een campagne die de al gunstige positionering alleen maar zal versterken. De open communicatie via de website (www.colruyt.be) bekrachtigt dit vertrouwen.

Om de synergie aan te tonen is het misschien duidelijker om kort de 4 P's in te vullen:

Product: Colruyt biedt de consument naast alle vertrouwde artikelen ook een assortiment van het eigen merken “Everyday”.

Prijs: Colruyt is vooral gekend voor zijn “Rode Prijzen” politiek. Deze garandeert de laagste prijs van elk aangeboden product. Producten die elders goedkoper geprijsd zijn, worden onmiddellijk in de winkel aangepast. Klanten kunnen zelf die lagere prijzen doorbellen of online doorgeven. Prijzen van het huismerk worden vergeleken met huismerken van concurrerende winkels om ook hier een representatief beeld weer te kunnen geven.

Plaats: De winkels zijn sober ingericht op functionaliteit zodat klanten snel en vlot kunnen winkelen en zijn steeds geïntegreerd in de buurt. Door het uniek en efficiënt kassasysteem wordt de klant snel bediend bij het afrekenen. De kassier(ster) laadt de producten over en de klant kan aan een aparte kassa afrekenen, dit zorgt voor een snelle en efficiënte afhandeling. In de winkel zelf worden gratis stalen aangeboden en kan de klant steeds terecht bij vriendelijk personeel voor inlichtingen. Voor het logistieke gedeelte beschikt Colruyt over 3 hoogtechnologische distributiecentra. Typerend in de filialen zijn de zuinige en functionele verlichting, en eenvoudige rekken. In de diepvriesafdeling maakt men gebruik van gesloten diepvrieskoffers om energie te besparen.

Promotie: Via de website http://www.colruyt.be/ voert Colruyt een duidelijke, transparante communicatie naar de doelgroep. Verder worden alle beschikbare marketinginstrumenten gebruikt om boodschappen naar haar brede doelgroep te communiceren.

Al deze elementen uit de marketingmix spelen optimaal op elkaar in en zorgen voor een synergetisch effect in de marketingcommunicatie. Door de interactie werken alle facetten versterkend en kan Colruyt gerust als sterk merk bestempeld worden. Een schoolvoorbeeld van geïntegreerde marketingcommunicatie...

1 opmerking:

  1. Beste,

    Dit deel van u blog heeft me veel informatie gegeven voor mijn eindwerk over de Colruyt. De marketingmix begrijp ik hierdoor goed en kan deze rechtstreeks in mijn paper integreren, waarvoor dank.

    met vriendelijke groeten,
    Laurens Kuijpers
    student communicatiemanagement, Xios hogeschool.
    laurens_kuijpers10@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen