Een voorbeeld van een bedrijf met een diverse merkenportefeuille is reisorganisator TUI Belgium.
Het bedrijf TUI Belgium groepeert drie merken van touroperators. Enerzijds klassieke merken met een lange traditie en anderzijds nieuwe merken die inspelen op behoeften van trendy reizeigers op zoek naar nieuwigheden en avontuur. De drie merken zijn Jetair, Sunjets en VTB.
Jetair is duidelijk het dominante merk en genereert de meeste winst, heeft een sterk imago en posititioneert zich bij de doelgroep als kwalitatief-betaalbare touroperator. De doelgroep is zeer ruim en marketingcommunicatie focust zich primair op below the line campagnes gericht op het stimuleren van nieuwe boekingen.
Sunjets kent als flanker merk ongeveer dezelfde kwaliteit-prijs verhouding als het dominante merk Jetair. Het flanker merk richt zich tot dezelfde doelgroep maar genereert minder omzet. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat Sunjets het moet stellen met veel minder below the line campagnes, waardoor het merk ook minder gekend is bij de doelgroep.
VTB onderscheidt zich als prestigemerk. Het biedt de veeleisende reiziger kwalitatief hoogstaande reizen met een onderscheidend karakter. De doelgroep is aanzienlijk kleiner dan die van partners Jetair en Sunjets maar profileert zich op kwaliteit. En dat mag best wat meer kosten...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten