Actiecommunicatie heeft als primaire doelstelling het stimuleren van koopgedrag. Het legt de focus op het verbreden van de doelgroep. Als voorbeeld van een bedrijf dat zich voornamelijk focust op actiecommunicatie heb ik het bedrijf Telenet genomen. Telenet richt zich via allerlei communicatietools zoals sponsoring, reclame, internet, beurzen en verkooppromoties naar bedrijven en consumenten. Het focust zich primair op klassieke communicatie via massacommunicatie middelen die effectief worden door herhaling en optimaal inspelen op de vaak luxe behoeften van doelgroepen.
Alhoewel ik zelf ook klant ben bij Telenet en via een actiecommunicatie tool in contact ben gekomen met het bedrijf vind ik het niet goed dat Telenet zich alleen focust op zulke below the line campagnes. Telenet zou meer moeten inspelen op lange termijn behoeftes van klanten en trachten een meer duurzame relatie op te bouwen. Zelden of nooit wordt een trouwe klant beloond met een bijkomende promotie of “extraatje” zoals bijvoorbeeld een gratis film via de digitale tv. “De klant is binnen en het contract ondertekend” lijken ze bij Telenet te denken. Een mooi voorbeeld van een Telenet campagne die enkel alleen inspeelt op het werven van nieuwe klanten vind je hier. Door deze attitude aan te nemen lijkt het wel of Telenet helemaal geen behoefte heeft aan geïntegreerde communicatie. Mogelijk liggen hier voor Telenet dan ook opportuniteiten. Door geïntegreerde communicatie zou men meer relatiegericht kunnen communiceren en zou men niet enkel nieuwe klanten werven maar ook klanten loyaliteit creeëren. Op termijn zullen de effecten duidelijk meetbaar zijn en zal het klantenbestand (en dus ook de omzet) alleen maar toenemen.
Toch lijkt Telenet niet de enige zondaar. Below the line campagnes zijn voor veel bedrijven een eenvoudige tool om de verkoopcijfers op te krikken en zijn goed en op korte termijn meetbaar. Een product dat via een reclame campagne plots tien keer meer over de toonbank gaat en waar je onmiddellijk omzet mee genereert is uiteraard een pluim op de hoed van de marketing of sales manager. Of dit product de eindgebruiker ook stemt tot tevredenheid en of de klant ook klant zal blijven dat is voor velen een zorg voor later.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten